Арвен.bg

Пробиотиците – Какво представляват, ползи и странични ефекти

Бактериите в човешкото тяло превъзхождат числено броя на клетките на организма. Повечето бактерии пребивават в гастро – интестиналния тракт.

По – голямата част от бактериите, населяващи храносмилателната система, са предимно полезни за организма.

Съдържанието на правилните бактерии е свързано с многобройни ползи за здравето, включително понижаване на теглото, подобряване на храносмилането, подобряване функциите на имунната система, подобряване състоянието на кожата и снижаване риска от много заболявания.

Пробиотиците, съдържащи основно полезни бактерии, предоставят многобройни полезни ефекти върху организма, при приемането им.

Често се приемат като хранителни добавки, които да колонизират стомашно – чревния тракт с полезни микроорганизми.

В тази статия ще разгледаме какво представляват, какви са техните ползи и какви опасности крият за организма.

Какво представляват пробиотиците?

Пробиотиците са живи микроорганизми, които при прием имат полезни ефекти върху организма.

Те обикновено са бактерии, но и някои видове дрожди могат да функционират като пробиотици.

Те могат да се набавят от хранителни добавки толкова добре, колкото и от храни, претърпяли бактериална ферментация.

Пробиотичните храни включват йогурт, кефир, кисело зеле, темпе и кимчи.

Пробиотиците не трябва да се бъркат с пребиотици, които представляват диетични фибри, подпомагащи изхранването на вече наличните полезни бактерии в стомашно чревния тракт.

Десетки различни пробиотични бактерии предлагат многобройни ползи за здравето.

Най – често срещаните групи са Lactobaccilus и Bifidobacterium. Всяка група включва различни подвидове и всеки подвид се състои от различни щамове.

Интересното е, че видовете пробиотици са насочени към различни здравни състояния, затова избора на правилния пробиотичен вид е изключително важен.

Някои добавки , познати като широко – спектърни пробиотици или мулти-пробиотици са комбинация от много видове в един продукт.

Въпреки, че доказателствата са обещаващи, необходими са още проучвания за ползите от пробиотиците.

Обобщение: Пробиотиците са живи микроорганизми, които подобряват здравето, когато се приемат в адекватни дози. Има много различни видове, които могат да се набавят от хранителни продукти или добавки.

Значението на микроорганизмите за храносмилателната система

Цялото общество от микроорганизми в гасро – интестиналния тракт се нарича чревна флора или микрофлора.

Реално червата съдържат стотици видове микроорганизми, дори повече от 1000 според някои изследвания. Това включва бактерии, дрожди и вируси, като преобладават бактериите.

Най – много микрофлора е открита в дебелото черво – най – крайната част от храносмилателната система.

Изненадващо, микробиологичната активност на чревната флора наподобява метаболитна активност на орган. Поради тази причина някои учени под чревна флора имат предвид „забравен орган“.

Стомашно – чревната флора изпълнява функции, които са много важни за здравето. Може да произвежда витамини, включително витамин К и витамини от Б групата.

Също така превръща фибрите в късоверижни масти – бутират, пропионат и ацетат, които изхранват стомашно – чревната стена и изпълняват много метаболитни функции.

Тези мазнини стимулират имунната система и устойчивостта на чревните стени. Това подпомага превенцията на някои нежелани субстанции да проникнат в тялото и да провокират имунен отговор.

Чревната флора е високо чувствителна към начина на хранене и проучванията показват, че небалансираната микрофлора е свързана с много заболявания. Тези заболявания включват наднормено тегло, диабет тип 2, метаболитен синдром, сърдечно – съдови болести, колоректален карцином, болест на Алцхаймер и депресия.

Пробиотиците и пребиотичните фибри могат да възстановят баланса и да подобрят функционалността на „забравения орган“

Обобщение: Чревната флора се съставя от стотици различни видове микроорганизми. Пробиотиците подпомагат гастро – интестиналната система да функционира правилно.

Въздействие върху храносмилателното здраве

Пробиотиците са широко изследвани за въздействие върху храносмилането.

Доказателства показват, че пробиотичните добавки могат да излекуват антибиотично свързаната диария.

Когато хората приемат антибиотици, особено за продължителен период от време, те често предизвикват диария, дори и много след като инфекцията е изкоренена.

Това е така, защото антибиотиците унищожават много от естествените бактерии в стомашно – чревния тракт и по този начин нарушават чревния баланс и позволяват на вредните бактерии да виреят.

Пробиотиците се борят със синдрома на раздразнените черва, най – честото храносмилателно нарушение, редуцират газовете, подуването, запек, диария и други симптоми.

Някои проучвания съобщават за предимства срещу възпаление, синдром на раздразнените черва, както и при болестта на Крон и улцерозен колит.

Също така се борят с хеликобактерни инфекции, които са в основата на язви и рак на стомаха.

Ако в момента имате храносмилателни проблеми, пробиотичните добавки са едно добро решение, но все пак консултацията с лекар ня трябва да се пропуска.

Обобщение: пробиотиците са ефективни срещу разнообразни храносмилателни смущения,  включително антибиотично свързана диария и синдром на раздразнените черва.

Въздействие върху редуцирането на телесното тегло

Хората с наднормено тегло имат по – различни чревни бактерии от тези, които са слаби.

Интересно проучване при животни съобщава, че фекални маси от слаби животни могат да помогнат на животни с наднормено тегло да го понижат.

Следователно, много учени вярват, че чревните бактерии са важни за определяне на телесното тегло.

В едно изследване върху 210 човека с наднормено тегло, които са хакартеризирани по натрупани мазнини в коремната област, след прием на Lactobaccilus gasseri ежедневно, довело до 8,5 % загуба на коремни мазнини за 12 седмици.

Когато участниците спрели приема на пробиотика, те възвърнали обратно загубените килограми за по – малко от 4 седмици.

Доказателствата сочат, че Lactobaccilus rhamnosus и  Biffidobacterium lactis могат да асистират при понижаване на теглото и предотвратяване на наднорменото тегло, но се изискват още проучвания.

Обратно на това, някои проучвания при животни демонстрират, че други пробиотични щамове могат да доведат до покачване на килограмите, а не до понижаване.

Обобщение: Въпреки че са необходими повече проучвания, някои факти сочат, че определени пробиотични щамове могат да помогнат за намаляване на телесната маса.

Други здравни ползи

Пробиотиците имат още полезни свойства:

  • Възпаление – понижават системното възпаление, основен причинител на много заболявания
  • Депресия и тревожност – щам Lactobaccilus helveticus и Biffidobacterium longum  са показани за редица симптоми на тревожност и депресия при хора с клинични прояви
  • Холестерол – някои пробиотици са показани за понижаване на тоталния и “лошия” LDL холестерол
  • Кръвно налягане  – микроорганизмите могат да повлияят и понижаването на кръвното налягане
  • Имунна функция – някои щамове могат да подпомогнат имунните функции на организма, възможно е и да понижат риска от инфекции, включително и на най – често срещаните усложнения от простуда
  • Здрав вид на кожата – има някои доказателства, че пробиотиците могат да бъдат полезни при акне, розацея, екзема и други кожни нарушения

Това е само малка част от всички ползи, за които пробиотиците допринасят.

Обобщение: В допълнение към въздействието върху телесното тегло и храносмилането, пробиотиците могат още да подобрят сърдечното здраве, имунитета и симптомите на депресия и тревожност.

Безопасност и странични ефекти

Пробиотиците се характеризират с добра поносимост и се разглеждат като безопасни за повечето хора.

Въпреки това в първите няколко дни след началото на пробиотичния прием, могат да се наблюдават някои странични ефекти, свързани с храносмилането, като газове и абдоминален дискомфорт.

След това храносмилането трябва да започне да се подобрява.

При хора с компрометирана имунна система, включително тези с ХИВ и други състояния, пробиотиците могат да доведат до опасни инфекции.

Ако имате влошено състояние или медицински проблем, се консултирайте с вашия лекар, преди да предприемете прием на пробиотик.

Обобщение: Пробиотичните добаки могат да доведат до храносмилателни смущения, но това отшумява до няколко дни. Те обаче могат да бъдат и опасни при хора с определени заболявания.

На последен ред

Поддържането на здравословно състояние на храносмилателната система е по-сложно от просто прием на пробиотици. Правилното хранене и физически упражнения са важни фактори от начина на живот, които въздействат върху чревната микрофлора.

Пробиотичните добавки предлагат широк спектър от ползи с много малко странични ефекти, затова ако сте заинтересовани от подобряването на стомашно – чревното здраве, те могат да бъдат правилен избор.

Вземи сега! Висококачествен пробиотик, произведен в Англия!

60 капсули – 8 щама – 20 милиарда КОЕ
Доказано качество – произведени във Великобритания – без ГМО
Закупи сега чрез Amazon Buy Bulgaria – 44лв. (с включена доставка до Еконт)

Официална страница на продукта в Amazon.co.uk
Пробиотиците – Какво представляват, ползи и странични ефекти
5 от 7 глас(а)

Включи се в дискусията по темата

avatar
  Получавай известия  
Известявай ме за

Влез чрез