Арвен.bg

Коя хранителна добавка е подходяща за мен?

Употребата на хранителни добавки отбелязва голям скок в глобален мащаб. Поради тази причина, има някои мерки, които всеки един трябва да вземе предвид преди да започне да приема хранителни добавки.

Нека отбележим, че богатата хранителна диета е най-добрият начин да набавите всички, нужни за вас, хранителни вещества и витамини. Ако, все пак, смятате, че вашата диета не е достатъчна, за да покрие нуждите ви, хранителните добавки могат да помогнат.

Как да разбера дали получавам нужните хранителни вещества и витамини от своята диета?

Това не е трудна задача, с която може да ви помогне вашият лекар или диетолог. За част от най-важните нутриенти има лабораторни тестове, които изискват даването на кръв за изследване. Такива са например витамин Д, желязото, витамин B12, B9 и т.н.

За опитните лекари и диетолози ще е достатъчно единствено да разберат какви храните приемате във вашето ежедневие – вашите хранителни навици. За да помогнете и на вас, и на тях, е хубаво няколко дни да си водите записки какво ядете – без да се опитвате да въвеждате някакви новости или да изключвате неща от диетата си.

Първа стъпка: Разберете от какво се нуждаете

Нуждите ви от хранителни вещества и витамини зависят от:

  • Вашата възраст
  • Храните, които консумирате в ежедневието
  • Заболявания и медицински състояния
  • Склонноста ви за развитие на определени заболявания – предразположеност и фамилна обремененост

Нека дадем и примери:

  • Ако имате риск от развитието на остеопороза, вашият лекар може да включи калций и витамин Д в диетата ви.
  • Ако сте бременна жена или желаете да забременеете, от ключово значение е адекватния прием на фолиева киселина (витамин B9). Нужна е за превенцията на някои вродени дефекти на плода.
  • Ако желаете да подобрите здравето на вашата сърдечно-съдова система, омега-3 мастните киселини са много добър избор.

Втора стъпка: Пазарувайте разумно

Нашите съвети при закупуването на хранителни добавки:

1. “Напишете си домашното”

В интернет има много информация, която може да ви помогне при избора на най-подходящата за вас хранителна добавка. Важно е при разучаването на различните възможности да видите какви са ползите и рисковете от приема. Много хора се впускат в закупуването на първата хранителна добавка, която видят по телевизията или в изкачаща реклама на телефона или компютъра. Не малък проблем са и маркетинговите трикове, които използват много продавачи, чрез които изкарват всяка една добавка чудодейна и панацея за вашия проблем.

Ето ви и няколко доказани източника, от които да сверите различните хранителни добавки:

2. Проверете опаковката и направете справка

Върху опаковките на качествените хранителни добавки ще намерите стикери, които ще гласят: “Качеството доказано от..”, “Tested in the laboratory of..”, “Proven quality..” и т.н. Това ви дава спокойствие, че това, което е описано като съдържание на опаковката, реално фигурира и в състава.

Това, обаче, е само началото на вашата проверка: сверете дали такъв контролен орган наистина съществува, от коя страна е, как извършва контрола и каквото друго можете да се сетите или намерите на технтие официални сайтове.

Организациите, които се занимават с изследване на качеството на хранителните добавки, не изследват техния ефект върху организма – изследват единствено качеството на състава на крайния продукт.

3. Важно е да си отговорите на следните въпроси

  • Какви са ползите от дадената хранителна добавка?
  • Какви са рисковете?
  • Какво количество трябва да приема – брой таблетки, милилитри течност и т.н.?
  • Колко време е нужно да я приемам?

Все още имате неизяснени въпроси? Попитайте фармацевта в най-близката аптека или се обадете директно на производителя. Те ще ви дадат най-достоверна информация за съдържанието, колко е нуждно да се пие, как и т.н.

Трета стъпка: Уведомете вашия лекар

Това е, може би, най-важната от всички стъпки.

Уведомявайки вашия лекар, той ще съобрази вашето състояние, приема на различни медикаменти, заболявания, предразположеност, обремененост и т.н., с приема на която и да е хранителна добавка.

Дали са възможни странични ефекти?

Някои хранителни добавки могат да повлияят на лекарствата, които приемате. Например, ако приемате лекарства за разреждане на кръвта, не бива да приемате високи дози витамин К, който действа точно обратно – промотира кръвосъсирването. Ако ви предстои операция и приемате омега-3, е желателно поне 1 седмица преди това да преустановите, тъй като има риск от силно кървене. Това са само част от нещата, които вашия лекар взима предвид.

Кога и с какви храни е подходящо да се приемат?

Някои витамини е хубаво да се приемат с по-мазни храни – това са мастноразтворимите витамини. Други витамини могат да се приемат и на гладно, единствено с вода, съответно – водноразтворимите. Желязото, например, не е хубаво да се приема с млечни продукти, тъй като се получава конфликт с калция, който го изпреварва когато се резорбират в червата.

Колко е достатъчно?

На почти всяка опаковка срещу всяка съставка са обозначени RDA и AI, съответно – препоръчителен дневен прием и дневни нужди. Препоръчителния дневен прием варира за различните възрасти и за двата пола. Той се променя при бременност, кърмене, различни здравословни проблеми или недохранване.

Важно е да се знаят хранителните навици, за да се определи кои от нужните нутриенти вече фигурират в оптимални дози. Някои хора започват приема на хранителни добавки, успоредно с нормален хранителен режим, което в един момент води до приемане на дневни дози, които надхвърлят десетократно RDA.

В заключение

Важно е, въпреки приеманите от вас хранителни добавки, да поддържате балансирана диета и да се грижите за здравето си при съмнения или новопоявили се оплаквания, посещавайки лекар. Добра идея е да водите дневник или записки на това какво приемате и какви са били ефектите му – положителни и негативни.

Коя хранителна добавка е подходяща за мен?
4.9 от 12 глас(а)

Включи се в дискусията по темата

avatar
  Получавай известия  
Известявай ме за

Влез чрез