Арвен.bg

9 съвета за по-добра стойка и по-здрав гръбначен стълб

Неправилната стойка се свързва най-често с изкривявания в гръбначния стълб. Те от своя страна водят до болка и дискомфорт. 

Това е много често срещано явление в днешно време, което е свързано с работата зад бюро, постоянното сърфиране в интернет от мобилните устройства, по-заседналият начин на живот и други прични, които и сами може да се сетите.

Ето и няколко съвета, с които може да започнете да коригирате вашата стойка. 

1. Не стойте отпуснато

Да, чувството в началото е комфортно, но това е лош дългосрочен навик, тъй като се получава напрежение в гръбначния стълб. Това напрежение води до постепенна деформация на прешлените, мускулите, както и ставите и междупрешленните дискове.

Тази стойка, обаче, не се отразява единствено на гръбначния стълб, а и на органите в коремната и гръдната кухина. Изправяйки естествената лордоза на кръста и увеличавайки кифозата на гръдния гръбначен сегмент, се повишава и налягането в съответните кухини отпред. Това води до смачкване на органите – затруднено дишане, намален мотилитет(перисталтика) на червата и затруднено кръвообращение.

2. Изправете се

Лесно е да се каже, но е трудно да се постигне. Как точно да коригирам стойката си? Просто стойте изправени все едно гърбът ви е долепен до стена. В началото е трудно, но тази стойка ще ви накара да се чувствате по-добре, а също и да изглеждате така – по-слаб и строен вид.

Каква е техниката?


  • Представете си, че стоите до стена, за да измерите височината си, точно както когато бяхте малки деца.
  • Изправете главата и приберете брадичката.
  • Ушите ви трябва да са точно по средата между предната и задната част на раменете. 
  • Раменете и торса трябва да са в една линия, гърдите напред.
  • Коремът и бедрата трябва да са прибрани максимално.
  • Колената трябва да сочат напред, както и краката.

Стойката може би звучи неприятно на част от вас. Но повярвайте, в срок от 1-2 седмици ще почувствате първо сериозен дискомфорт, но после ще усетите защо това е правилният начин.

3. Правилна стойка зад бюрото

Много от нас седят крайно неправилно зад бюрото – отпуснато, прегърбено и изкривено на някоя страна. Някои дори се люшкат на своите столове. Да, удобно е, приятно е, но когато се прави от време на време, а не е всекидневният модел зад бюрото.

Как да подобря стойката си зад бюрото?


  • Облегнете си гърба плътно в облегалката на стола.
  • Поставете нагъната хавлия или специална ергономична възглавничка за кръст в областта на кръста, така че да се запази естествената извивка на гръбначния стълб – лордозата.
  • Сгънете колената под възможно най-прав ъгъл и нагласете стола си, така че колената да са на същото ниво на бедрата, а дори и по-високо.
  • Стъпете с цяло ходило на пода.

Не звучи толкова трудно, нали?

4. Постоянно на телефона

Много от нас неспирно чатят и сърфират в интернет на мобилните устройства. Правейки това всички държат телефона ниско с приведена към екрана глава. Това води до напрежение и деформация на гръбначния стълб. Разбира се, не веднага, но в хода на месец, година и т.н., това се насъбира и потенцира, отразявайки се неприятно върху гръбначния стълб.

Как да чатя правилно?


Вместо да навеждате глава, вдигнете телефона на нивото на очите. Така вместо да променяте положението на шийната ос, движите единствено очите си. Доста по-енергоспестяващо, не мислите ли?

5. Зад волана

Всички сме гледали как по филмите гангстерите карат прегърбени с едната ръка на волана, а другата висяща от прозореца. Не е ли това и реалността у нас? Няма да изпадаме в стереотипни характеристики, но над 80% от хората зад волана имат неправилна стойка, която с годините се отразява на здравето на гръбначния стълб. 

Как да коригирам стойката зад волана?


Общо взето стойката е същата като когато сте зад бюрото (т.4). Ръцете тук трябва да захванат волана точно както са ни учили на курсовете по кормуване (да, точно както баба държи волана). Това не е единствено с цел по-голям контрол над автомобила, а с цел по-равномерно разпределение напрежението върху гръдния кош и гръбначния стълб по време на шофиране.

6. За дамите и високите токчета

Да, това е модният и естетически издържан стил, но е доста далеч от здравословния и ергономичен такъв.

Високите токове променят оста на напрежение, която пада върху гръбначния стълб, избутвайки я напред от нормалната. Това води до притискане на нерви, което от своя страна води до болка. От другата страна, това води до увеличаване напрежението в областта на коленете, тъй като оста на напрежение на гръбначния стълб е изместена напред и се поема и от ставите надолу.

Дами, оставете високите и стилни токчета за изискани вечери, срещи и коктейли – изберете по-ниски и удобни обувки за всекидневието.

7. Правилна стойка по време на сън

Всеки от нас с нетърпение очаква вечерта след тежкия работен ден, когато идва момента да се хвърли в обятията на своите завивки. Това, обаче, не означава да заеме всевъзможни причудливи пози. Нощем е времето, в което организма възвръща своите жизнени сили и възстановява вредите от предходния ден. Затова, помогнете му възжмоно най-много, като му предоставите комфорт.

Как да направя това?


Най-добре е да изберете средно твърд матрак, който предоставя максимална опора на гръбначния стълб. Позата, която е доказано най-ефективна по време на сън, е тази по гръб. Много от нас, обаче, предпочитат да спят на една страна. Ние препоръчваме това да е на вашата лява страна(в някоя от следващите ни статии ще обясним това анатомично и физиологично). Също така поставете малка възглавничка между краката си, сгъвайки колената много леко – не прекалено близко до тялото. Възглавницата, която се намира под главата ви, трябва да е не прекалено дебела, така че да изравнява главата ви с гръбначния стълб – постигане на оптимална позиция.

8. Правете упражнения за корем

Голяма част от хората в днешно време страдат от наднормено тегло. Най-изразено е то в коремната област. Това води до тежест и напрежение в гръбначния стълб, дърпайки конструкцията напред, съответно измествайки и оста. Очаквайте нашата програма за стегнат корем много скоро.

9. Как да проверя каква е стойката ми?

Вероятно сте наясно с вашата стойка, но ако никой не ви е казвал или не сте се наблюдавал, ето един лесен начин да разберете:

  • Долепете се до стената.
  • Преместете краката си на около 20см от стената.
  • Дупето ви трябва да е все още допряно до стената.
  • Лумбалната област(кръста) и шийната област трябва да са на 2-3 пръста (или 4-5см) от стената. Ако това не е така, консултирайте се допълнително с ортопед.
9 съвета за по-добра стойка и по-здрав гръбначен стълб
5 от 9 глас(а)

Включи се в дискусията по темата

avatar
  Получавай известия  
Известявай ме за

Влез чрез