Арвен.bg

6 храни, които оказват ефект върху възпалението

Възпалението може да бъде за добро или за лошо, в зависимост от ситуацията. От една страна това е естествения начин, по който нашият организъм се защитава при възникнал патологичен процес. От друга страна хроничното възпаление е свързано с повишен риск от някои заболявания като диабет, сърдечни заболявания и наднормено тегло.

Интересно е, че храните, които приемаме оказват ефект върху възпалението. Ето кои са те:

1. Захар и царвичен сироп с високо съдъжание на фруктоза

Трапезната захар и сиропът с високо съдържание на фруктоза са двата главни вида добавена захар в нашата диета.

Захарта е 50% глюкоза и 50% фруктоза, докато царевичният сироп съдържа 45% глюкоза и 55% фруктоза.

Една от причините за вредното въздействие на добавената захар е, че тя може да ускори възпалителния процес в организма, което да доведе до различни заболявания.

👩‍🔬 В едно проучване върху мишки, подложени на хранителен режим с високо съдържание на трапезн захар се развил рак на гърдата, който се разпространил в техните бели дробове, поради възпалителен отговор към захарта.

В друго проучване, отново проведено върду мишки на високо захарна диета, противовъзпалителното действие на омега – 3 мастните киселини се подтиска от захарта.

В рандомизирано клинично проучване, в което участниците пили редовно сода, диетична сода, мляко и вода, само при групата с хора, които редовно приемали сода, се повишили нивата на пикочна киселина, което води до ускоряване на възпалителния процес и инсулинова резистентност.

🍭 Захарта може да нанесе още вреди, защото съдържа големи и излишни количества фруктоза. Съдържащата се в плодовете фруктоза е в малки количества и не е вредна за организма, но набавянето на фруктоза от захар е лоша идея.

Приемането на големи количества фруктоза е свързано с наднормено тегло, инсулинова резистентност, диабет, чернодробна стеатоза, рак и хронично бъбречно заболяване.

👨‍🔬 Изследванията още отбелязват, че фруктозата води до възпаление на ендотелните клетки на кръвоносните съдове, което е рисков фактор за сърдечно-съдови заболявания.

Високият прием на фруктоза повишава доста от възпалителните маркери при мишки и при хората.

Консумацията на храни с високо съдържание на захар и фруктоза усилва възпалителните процеси, което води до редица заболявания и противодейства на противовъзпалителния ефект на омега – 3 мастните киселини.

2. Изкуствени транс-мазнини

Тези мазнини са нездравословни. Получават се чрез хидрогениране на ненаситени мазнини, които са течни, при което се получават твърди мазнини. 

Транс мазнините по – често се наричат ‚‘‘частично хидрогенирани‘‘ масла.  Често се добавят към полуфабрикатните храни за удължаване срока им на годност.

Открити са и в млечни и месни продукти. Има данни, че такива транс мазнини могат да доведат до възпаление и повишават риска от някои заболявания. Нарушават функцията на ендотелните клетки в артериите, което е рисков фактор за възникване на сърдечно заболяване.

🤒 Честият прием на транс мазнини е свързан с повишени стойности на възпалителни маркери като например С – реактивен протеин (CRP). При проведено проучване стойностите на CRP са 78% по – високи при жени, приемащи транс мазнини.

При рандомизирано контролирано проучване на възрастни жени с наднормено тегло хидрогенирано соево олио предизвиква възпаление повече от палмовото масло.

📈 Проучване при здрави мъже и мъже с повишен холестерол се наблюдава повишени нива на възпалителни маркери, в отговор на прием на транс мазнини.

Най – общо казано изкуствените транс мазнини предизвикват възпаление и повишават риска от сериозно заболяване, включително и сърдечно – съдови заболявания.

3. Някои масла от семена и зеленчуци

През 20 век консумацията на зеленчукови масла нарастнала със 130% в САЩ.

Някои учени вярват, че някои зеленчукови масла, като соево масло, например, промотират възпалението. Това най  – вероятно се дължи на високото им съдържание на омега – 6 – мастни киселини.

Професионалните препоръки са: по – висок прием на богати на омега – 3 мастни киселини храни, като риба, за да се подобри съотношението на омега – 6 – омега – 3 в организма и по този начин да се проявят противовъзпалителните свойства на омега – 3.

Проведено проучване при плъхове показва, че при съотношение на омега – 6 : омега – 3 20:1 нивата на възпалителните маркери са много по – високи от тези на плъхове със съотношение на омега 1:1 или 5:1.

Проведено проучване при плъхове показва, че при съотношение на омега – 6 : омега – 3 20:1 нивата на възпалителните маркери са много по – високи от тези на плъхове със съотношение на омега 1:1 или 5:1.

Контролирано проучване показва, че линоленовата киселина, която е най – често срещана в храните оказва влияние върху нивата на маркерите на възпалението.

👩‍🔬 Необходими са, обаче, още изследвания за пълното охарактеризиране на влиянието на омега – 6 върху възпалителния процес в организма.

4. Рафинирани въглехидрати

Въглехидратите имат някои лоши качества, но не всички, обаче. Някои могат да влошат вече възникнал възпалителен процес. Освен това имат и висок гликемичен индекс, което може да доведе до бързо нарастване на нивата на глюкоза в кръвта при прием.

👨‍🔬 Проведени са няколко проучвания при възрастни и млади мъже. Резултатите показват, че при възрастни, които приемат храни с висок глиемичен индекс са по – поддатливи на възпалителни заболявания като хронична обструкттивна белодробна болест. 

При млади мъже, които приели 50 грама рафинирани въглехидрати съдържащи се в бял хляб се проявило високо ниво на глюкоза в кръвта и маркери на възпалението.

🍌 Въглехидрати с високо съдържание на фибри са полезни за здравето, но ежедневния прием на рафинирани въглехидрати води до развитието на редица заболявания.

5. Прекомерна употреба на алкохол

Умереният прием на алкохолни напитки има някои ползи за здравето, но прекомерната употреба води до редица проблеми.

В проведено изследване нивата на възпалителният маркер  CRP се повишават при хора, консумиращи повече алкохол. Възпаленията могат да се влошат и да доведат до органно увреждане. 🤒

За предотвратяване на алкохол – свързаните здравни проблеми, приемът на алкохол трябва да бъде ограничаван на до 2 стандартни напитки за мъже и 1 за жени.

6. Преработено месо

Консумацията на преработено месо е свързана с повишен риск от сърдечни заболявания, диабет, рак на стомаха и на дебелото черво.

Преработено месо са различните видове наденици, бекон, шунка и пушено месо. При обработването и  готвенето на такива продукти се отделят вещества, които могат да предизвикат възпаление в организма. Рак на дебелото черво е едно от най – сериозните последствия.

Равносметката е

Възпалителният процес може да възникне като отговор на редица фактори, някои от които не могат да се избегнат. Хранителният режим, обаче, може да се контролира, като по този начин могат да се предотвратят някои здравни проблеми.

6 храни, които оказват ефект върху възпалението
5 от 7 глас(а)

Включи се в дискусията по темата

avatar
  Получавай известия  
Известявай ме за

Влез чрез