Арвен.bg

12 доказани ползи за здравето, които притежава Ашваганда – част 2

Ашваганда е традиционна лечебна билка с много здравни ползи.

Тя понижава стреса и напрежението, помага при борба с депресия, стимулира фертилитета и тестостерона при мъже, и подобрява мозъчната функция.

В предната статия описахме подробно част от ползите, които носи тази древна билка.

Ето и кои са останалите 6 доказани ефекта на билката

7. Ашваганда може да повиши отделянето на тестостерон и да повиши фертилитета при мъже

Хранителните добавки с ашваганда имат мощен ефект върху нивата на тестостерона и репродуктивното здраве.

В едно проучване при 75 безплодни мъже, групата, третирана с ашваганда, показва подобрение в броя на сперматозоидите и мотилитета им.

Терапията показва и повишаване на нивата на тестостерона.

Изследванията още докладват, че при групата, приемала билката, се увеличили антиоксидантните ефекти в кръвта.

В друго проучване, мъже, които приемали ашваганда против стрес се наблюдават високи антиоксидантни свойства и подобрение в качеството на спермата. След 3 – месечна терапия, 14% от половинките им забременяли.

Обобщение: Ашваганда подпомага повишаване на тестостероновите нива и подобряване качеството на спермта и фертилитета при мъже.

Още 13 билки, витамини и хранителни добавки, които повишават нивата на тестостерон естествено.

8. Повишава мускулната маса и силата

Изследванията показват, че ашваганда подобрява цялостното състояние на тялото и мускулите, и повишава силата.

В проучване за определяне на безопасност и ефективна доза на ашваганда, здрави мъже, приемали 750 – 1250 мг дневно пулверизиран корен от ашваганда, повишили мускулната си сила след 30 дни.

В друго проучване, мъжете приемали ашваганда, имали повишена сила и мускулна маса. Също така се редуцирали телесните мазнини, в сравнение с плацебо.

Обобщение: Ашваганда е показана за повишаване на мускулната маса, понижаване на телесните мазнини и повишаване на силата при мъже.

Вижте още за Креатин – основен източник на енергия за мускулите.

9. Бори се с възпалението

Няколко проучвания при животни показват, че ашваганда има свойства да намали възпалителните процеси.

Проучвания при хора открили, че повишава активността на НК-клетките (естествени убийци), които са имунни клетки, борещи се с инфекциите.

Също така се понижават и маркерите на възпелението – С-реактивен протеин. Този маркер е свързан с риск от сърдечна болест.

В едно контролирано проучване, групата приемала 250 мг стандартизиран екстракт от ашваганда, показала 36% понижени стойности на С-реактивен протеин, в сравнение с 6% понижение при плацебо групата.

Обобщение: Ашваганда е показана да повишава активността на клетките естествени убийци и да понижава маркерите на възпалението.

6 храни, които да избягвате при наличието на възпаление.

10. Понижава холестерола и триглицеридите

В допълнение към противовъзпалителните ефекти на ашвагандата, тя помага и за подобрение на здравето на сърцето, като редуцира холестерола и триглицеридите.

Проучвания при животни откриват, че значително снижава тези мазнини в кръвта.

Изследване при плъхове открива, че билката понижава общия холестерол с  около 53%, а триглицеридите с близо 45%.

Контролирани проучвания при хора отчитат по – малко драматични резултати, но се наблюдават някои впечатляващи подобрения в маркерите.

При 60 – дневно проучване при възрастни, подложени на хроничен стрес, групата приемала най – висока доза от стандартизиран екстракт от ашваганда, постигнала 17% спад на „лошия холестерол“ ЛДЛ и 11% понижаване на триглицеридите.

Обобщение: Ашваганда помага за редуциране риска от сърдечно – съдови заболявания като понижава нивата на холестерола и триглицеридите.

Видео: Изваждане на холестеролови камъни от жлъчния мехур

11. Подобрява мозъчната функция и паметта

Ин – витро изследване и проучване при животни, предполагат, че ашваганда може да редуцира проблемите при запаметяването и мозъчната функция, причинени от нараняване или болест.

Изследванията показват, че билката промотира антиоксидантната активност, която защитава нервните клетки от свободни радикали.

В едно проучване, плъхове с епилепсия са лекувани с ашваганда. При тях се наблюдавало подобрение в нарушената пространствена памет. Това се свързва с редукцията на оксидативния стрес.

Също така, ашвагандата традиционно била използвана за подобряване на паметта в Аюрведичната практика, но има много малко проучвания при хора в тази среда.

В контролирано изследване, здрави мъже, приемали 500 мг стандартизиран екстракт от ашваганда, докладвали подобрение във времето за реакция и изпълнение на задачи, в сравнение с мъже, приемали плацебо.

Друго осем седмично проучване при 50 възрастни показва, че 300 мг екстракт от корен на ашваганда, приеман два пъти дневно, показва подобрение в общата памет, изпълнение на задачи и концентрацията.

Обобщение: Добавките с ашваганда подобряват мозъчната функция, паметта, времето за реакция и уменията за изпълняване на задачи.

13 лекарства и добавки, които подобряват паметта и концентрацията.

12. Ашваганда е безопасна за повечето хора и широко достъпна

Ашваганда е безопасна хранителна добавка за много хора.

Обаче, определени лица не трябва да приемат добавката, включително бременни и кърмещи жени.

Хората с автоимунни заболявания, също трябва да избягват ашвагандата, докато не прецени лекар. Това включва хора със заболявания като ревматоиден артрит, лупус, болест на Хашимото и диабет тип 1.

В допълнение, хората на лекарствена терапия за тиреоидна болест, трябва да бъдат внимателни при прием на ашваганда, защото тя има потенциал да повиши тиреоидните хормони при някои хора.

Също така, понижава нивата на кръвната захар и кръвното налягане, затова трябва да се коригират дозите на лекарствената терапия, ако се приема ашваганда.

Препоръчителната доза ашваганда зависи от типа хранителна добавка. Екстрактите са по – ефективни от суров корен от ашваганда или прах от листа. Не забравяйте да следвате инструкциите на опаковките.

Стандартизиран екстракт най – често се приема в доза от 450 – 500 мг в капсула един или два пъти дневно.

Предлага се от няколко производителя на хранителни добавки и е налична в различни търговци на дребно, включително магазини за здравословни храни или магазини за витамини – различни дрогерии.

Обобщение: За повечето хора ашвагандата е безопасна, но има някои изключения, които не трябва да я използват, докато не се консултират с лекар. Стандартизиран екстракт от корен ашваганда най – често се приема в капсула от 450 – 500 мг един или два пъти дневно.

12 доказани ползи за здравето, които притежава Ашваганда – част 2
5 от 5 глас(а)

Включи се в дискусията по темата

avatar
  Получавай известия  
Известявай ме за

MED4MIN.com


Медицинската мрежа на България

Влез чрез