Арвен.bg

10 начина да забързаме метаболизма си – част 1

Много от вас са чували и знаят, че по-бързият метаболизъм е свързан с по-ниска телесна маса. С все по-напредващия проблем с наднорменото тегло, вниманието се насочва към забързване на метаболизма с цел сваляне на килограми. Това е и по-правилният подход в сравнение с така наречените диети, които най-общо се свеждат до мъчително гладуване. Тук идва и въпросът:

Можете ли да забързате метаболизма си?

✅ Бързият метаболизъм е нещо като Свещения Граал за хората с наднормено тегло. Разбира се, бързият метаболизъм не е просто еднокомпонентен процес в организма, който може да бъде активиран и да започне да работи. Много са факторите, от които зависи разхода на калории в тялото ни. Някои хора се раждат с естествено бърз метаболизъм. Мъжете примерно имат естествено по-бърз метаболизъм от жените, дори в състояние на почивка. Естественият ход на метаболизма е да се забавя прогресивно, навлизайки в средна възраст и старини. Разбира се, ние не можем да контролираме нашата възраст и генетика, но има няколко неща, които можем да направим, за да подобрим нашия метаболизъм.

1. “Правете мускули”

🐒 Фразата е точно като поредното лого над някоя фитнес зала и е много вярна.

Тялото непрестанно изразходва калории, дори в покой. Това горене на калории е много по-изразено при хова с по-голяма мускулна маса. Всеки килограм мускул изразходва около 12 калории на ден, само за да се поддържа в готовност и да покрива минималните нужди. От друга страна, един килограм мастна тъкан изразходва около 4 калории. Може би, сами разбирате накъде отиваме, но все пак да поясним. 

🔥 В човешкия организъм има определен ред, в който се “изгарят” веществата с цел получаване на енергия. Първо се използват въглехидратите, след тях мастите и най-накрая протеините. Имайки това предвид, мускулите се изграждат от протеини, а мастната тъкан от прости и сложни мастни киселини. Следователно при по-голяма мускулна маса, настава по-усилено горене на въглехидрати и мастни киселини, от където и редуциране на мастните депа.

Само след няколко месеца на тренировки за покачване на мускулна маса, настъпва забележимо ускоряване и на метаболизма.

2. Наблегнете на интензивните аеробни упражнения

Аеробните упражнения определено не помагат за изграждане на мускулна маса. Това, което правят, е ускоряване на метаболизма в часовете след тренировката, дори в състояние на пълен покой. Важното тук е да дадете максимума от себе си при изпълнението им. Комбинирайки ги с тренировки за мускулна маса, взаимно амплифицират ефектите си.  

3. Пийте достатъчно вода

Човешкото тяло е съставено от 70%-75% вода. Следователно водата е ключова за поддържането на жизнените процеси в организма. Един от тези процеси е преработването на самите калории. При дори минимална дехидратация, този процес изпитва затруднения и метаболизма се забавя. 

В едно проучване, част от хората, приемали 8 или повече чаши вода на ден, изгаряли много повече калории от тези, приемали 4 и по-малко чаши вода. 

За да поддържате вашия организъм добре хидратиран и метаболизма по-бърз, е добре да пиете по една чаша вода преди всяко ядене. Също така е хубаво да ядете повече плодове и зеленчуци, които естествено съдържат големи количества вода, за разлика от преработените чипсове и консервирани храни.

4. Енергийни бустери

Много от вас, може би, са чували, че енергийнте напитки и техните аналози ускоряват метаболизма. Нека направим една дисекция на съдържанието на повечето енергийни напитки и да обърнем внимание на активните им съставки.

Почти всички енергийни напитки съдържат алкалоиди от класа на ксантините – кофеин, теобромин, теофилин. Те по същество ускоряват метаболизма чрез множество механизми. Също така, голяма част от въпросните напитки, съдържат таурин – вид аминокиселина, която забързва метаболизма и активира липолизата(горене на мастни киселини). Това са само част от съставките на енергийните напитки.

Следователно енергийните напитки наистина могат да забързат метаболизма, но също така могат да доведат до проблеми с кръвното налягане, напрежение и проблеми със съня. Затова нека погледнем нещата от друга гледна точка. Не самата комбинация от активни съставки в енергийнте напитки дава този ефект, а отделните им съставки сами по себе си. Всяка от тях може да закупите като изолирана хранителна добавка.

5. Яжте често и по малко

Много от програмите за отслабване, циркулиращи в пространството и сред дителозоите, включват режими, които ограничават приемите на храна в някои случаи до 1-2 пъти на ден. Това може да бъде научно обясно, защо е неефективно. 

Приема на храна на големи интервали от време, постепенно привежда метаболизма в “състояние на пестене и трупане на резерви”. Това е така, тъй като ограничения прием на храна е шоков за организма, който се нуждае от хранителни вещества, които просто не получава. Въпросните диети принуждават метаболизма да се забави и да пести възможно най-много и за най-дълго време.

Следователно, решението тук е само едно, яжте често и по малко. По този начин, организма не се нуждае от резерви и постоянно изразходва енергия за обработване на храната. Така изразходвате много повече калории в рамките на един ден. Също така, проучвания проведени сред хора с различни навици на хранене, показват, че тези, които ядат по-често и на малки порции, ядат и по-малко по време на главните курсове на ядене (сутрин, обед, вечер).

10 начина да забързаме метаболизма си – част 1
5 от 12 глас(а)

Включи се в дискусията по темата

avatar
  Получавай известия  
Известявай ме за

MED4MIN.com


Медицинската мрежа на България

Влез чрез