Арвен.bg

Витамините – същност, механизъм на действие и функции в организма

Какво представляват витамините?

Витамините представляват органични съединия, които са жизнено важни за поддържане на хомеостазата в човека.

Основният начин да се сдобием с тези, ключови за метаболизма вещества, е чрез храната. Това е поради факта, че човешкият организъм произвежда част от тях в недостатъчни количества, а част от тях изобщо не произвежда. Като цяло, не се нуждаем от големи количества, но недоимачните състояния – авитаминозите, могат да бъдат много опасни за здравето.

За разлика от хората, кучетата например, произвеждат сами витамин C в достатъчни количества. Ние, обаче, трябва да си го набавяме чрез храната и най-вече чрез плодовете и зеленчуците. За сметка на това, сами произвеждаме достатъчни количества витамин D чрез прекурсор на холестерола в кожата, под въздействието на слънчевите лъчи. А после го и активираме в бъбреците и черния дроб. 

За какво точно са нужни?

Витамините са наистина малки частици на фона на други вещества в човешкия организъм, като например протеините, но тяхната функция е жизнено важна. Докато някои протеини са огромни на размери и ключови за множество метаболитни пътища в организма, те биха били безполезни без присъствието на витамини. Витамините катализират(кооперират на) процесите, в които участват протеините и редица други метаболити, като ги ускоряват и правят по-ефективни.

Няколко бързи факта за витамините

  • Познати са ни 13 витамина, важни за човешкия организъм
  • Витамините биват водноразтворими и мастноразтворими
  • Мастноразтворимите могат да бъдат складирани от организма, докато водноразтворимите се излъчват по-бързо чрез телесните течности
  • В основния скелет на всеки витамин стои въглеродът, поради което се категоризират като органични съединения
  • Храната е основен източник на витамини, но някои хора се налага да ги приемат под формата на хранителни добавки в по-високи концентрации

Факти за отделните витамини

Мастноразтворимите витамини

Мастноразтворимите витамини се складират в мастната тъкан на организма и черния дроб. Това са витамините K, A, D и E. Поради по-лесното им складиране, те могат да останат в тялото под формата на резерв с дни, а понякога и месеци.

Те се абсорбират в гастроинтестиналния тракт с помощта на други мастни киселини и липиди.

Водноразтворимите витамини

Водноразтворимите витамини са по-трудни за складиране, въпреки че част от тях могат да се задържат в черния дроб като резерв. Организмът ни ги екскретира чрез урината и е нужно по-често да бъдат възобновявани чрез храната.

Такива са витамин C и витамините от B-група.

Витамин A

  • Други наименования – Ретинол, ретинал, бета-каротен
  • Мастноразтворим
  • Важен за зрението, здравето на кожата, зъбите, костите и меките тъкани.
  • Дефицитът може да доведе до нощна слепота и кератомалация – състояние, което води до изсъхване на корнеята.
  • Източници – черен дроб, рибено масло, моркови, броколи, сладки картофи, масло, зеле, спанак, тиква, някои сирена, яйца, праскови, мляко и др.

Витамин B1

  • Други наименования – Тиамин
  • Водноразтворим
  • Отговорен за превръщането на въглехидратите в енергия в клетките.
  • Дефицитът му води до болестта бери-бери или синдром на Вернике-Корсаков.
  • Източници – бирена мая, свинско, зърнени култури, ориз, аспержи, картофи, черен дроб, яйца, портокали и др.

Витамин B2

  • Други наименования – Рибофлавин
  • Водноразтворим
  • Работи съвместно с останалите витамини от B-група и е отговорен за растежа и производството на червени кръвни клетки – еритропоезата.
  • Дефицитът е познат като арибофлавиноза и се изразява предимно с разязвявания и афти по устните и в устната кохина, както и зачервено гърло без очевидна причина.
  • Източници – аспержи, бабани, мляко, месо, яйца, риба, зелен боб и др.

Витамин B3

  • Други наименования – Ниацин, ниацинамид
  • Водноразтворим
  • Помага за нормалното функциониране на храносмилателната система и нервите, както и за здравето на кожата.
  • Дефицитът може да доведе до пелагра, със симптоми като диария, дерматит, психични смущения.
  • Източници – черен дроб, сърце, бъбреци, пилешко месо, телешко, риба, яйца, мляко, авокадо, домати, броколи, моркови, сладки картофи, аспержи, пълнозърнести култури, гъби, бирена мая и др.

Витамин B5

  • Други наименования – Пантотенова киселина
  • Водноразтворим
  • Много важен компонент за растежа и метаболизма на хранителните вещества.
  • Дефицитът води да парестезия или още познато като мравучкане и изтръпване.
  • Източници – месо, пълнозърнести култури, броколи, авокадо, хайвер, пчелен прашец и др.

Витамин B6

  • Други наименования – Пиридоксин, пиридоксамин, пиридоксал
  • Водноразтворим
  • Помага за производството на антитела и хемоглобин. Помага и за предпазване на нервите и поддържане нормалните нива на кръвната захар.
  • Дефицитът води до анемия, периферна невропатия или други неврологични разстройства, несвързани с главния и гръбначния мозък.
  • Източници – месо, банани, пълнозърнести култури, зеленчуци, ядки и др. Мляко, но при условие, че е прясно. Дехидратирано, замразено или обработвано прекалено дълго с висока температура, млякото губи над 50% от съдържанието си на витамин B6

Витамин B7

  • Други наименования – Биотин
  • Водноразтворим
  • Важен за метаболизма на хранителнтие вещества.
  • Дефицитът може да доведе до дерматит или ентерит, възпаление на червата.
  • Източници – жълтъкът от яйцата, черен дроб, някои зеленчуци.

Витамин B9

  • Други наименования – Фолиева киселина
  • Водноразтворим
  • Помага за тъканния растеж и нормалното функциониране на клетките. Играе ключова роля в еритропоезата – синтеза на червени кръвни клетки.
  • Дефицитът по време на бременност е изключително опасен, тъй като може да доведе до деформации на плода. Бременните жени се съветват да приемат фолиева киселина под формата на хранителни добавки през целия период на бременност, както и поне половин година преди това.
  • Източници – черен дроб, бирена мая, пълнозърнести култури и др.

Витамин B12

  • Други наименования – Цианкобаламин, хидроксокобаламин, метилкобаламин
  • Водноразтворим
  • Ключов за формирането на еритроцитите – еритропоезата, както и за цялостния метаболизъм.
  • Дефицитът води до мегалобластна анемия – състояние при което костният мозък продуцира големи, абнормални и незрели червени кръвни клетки
  • Източници – риба, миди, месо, яйца, мляко и др.

Витамин C

  • Други наименования – Аскорбинова киселина
  • Водноразтворим
  • Изпълнява функцията на извънклетъчен(екстрацелуларен) антиоксидат. Отговорен за растежа, развитието и възстановяването на тъканите.
  • Дефицитът води до развитието на скорбут, мегалобластна анемия и имунен дефицит.
  • Източници – цитрусови плодове, зеленчуци и др. Готвенето с висока температура унищожава аскорбиновата киселина.

Витамин D

  • Други наименования – Холекалциферол, ергокалциферол
  • Мастноразтворим
  • Ключов за метаболизма на калции в организма, прекурсор на хормони.
  • Дефицитът му води до рахит и остеомалация или размекване на костите.
  • Източници – при излагане на ултравиолетова светлина се синтезира в кожата. Други източници са рибеното масло, яйцата, телешкото и някои гъби.

Витамин E

  • Други наименования – Токоферол, токотриенол
  • Мастноразтворим
  • Помага при еритропоезата и действа като вътреклетъчен и мембранен антиоксидант.
  • Дефицитът е рядко срещано състояние, но може да доведе до хемолитична анемия при новородените. Това е състояние, при което еритроцитите се унищожават(разпадат) и излъчват от организма прекалено рано.
  • Източници – киви,  бадеми, авокадо, яйца, мляко, ядки, зехтин и др.

Витамин K

  • Други наименования – Филоквинон, менаквинон
  • Мастноразтворим
  • Ключов компонент от каскадата на кръвосъсирване – помага на еритроцитите да коагулират. Важен за състоянията с повишенна склонност към кръвотечение.
  • Дефицитът води до повишенна склонност към кръвотечение, хеморагична диатеза.
  • Източници – авокадо, киви, магданоз и др.
Витамините – същност, механизъм на действие и функции в организма
5 от 5 глас(а)

Включи се в дискусията по темата

avatar
  Получавай известия  
Известявай ме за

MED4MIN.com


Медицинската мрежа на България

Влез чрез